Social Icons

Pages

15 Ocak 2015 Perşembe

Proje Ekibinin Ve Proje Yöneticisinin Projenin Başarısındaki Önemi



Bu yazıma ilginç bir araştırma sonuçlarıyla başlamak istiyorum. Amerikada 23000 uygulama incelemeye alınarak yapılan bir araştırmada  yazılım projelerinin sadece % 26 sı başarılı şekilde sonuçlanıyor.

Bütçesini ve zamanını aşan proje oranı %46, iptal edilen proje oranı %28 dir.İnanılmaz rakamlar bence.
Bu oranlar gösteriyorki aslında bir projeyi başarılı şekilde bitirmek hiçde kolay iş değil.





Bir proje hangi durumlarda başarısızdır peki:


• Tamamlanmadan iptal edilirse,
• Tasarlanmış bütçesini aşarsa,
• Öngörülen tamamlanma süresinden daha uzun sürerse,
• Önceden belirlenen özellik ve işlevlerin daha azını karşılarsa
başarısız olmuş demektir. 

Yukarıdaki ilk maddenin gerçekleşmesi mutlak başarısızlık (absolute failure), diğerleri ise
göreceli başarısızlık (relative failure) olarak da adlandırılır.

Başarısızlığın  nedenlerini gruplarsanız 

  1. Teknik nedenler
  2. Yönetimsel nedenler
  3. Sosyal nedenler
  4. Diğer nedenler diyebiliriz
Ben bu yazımda sosyal nedenlerden bahsediyor olacağım.
Aşağıdaki resmi önceki yazılarımda paylaşmıştım.Bu resim PMBOOK tan alıntıdır.

Proje Paydaşları

Proje ekibinin  (resimdeki diğer proje takım üyeleri diye gruplanan) farklı kişisel özelliklere sahip  bireylerden oluşması  muhtemeldir.Özellikle bunlar arasındaki uyum inanılmaz önemlidr.Yanlış anlaşılması diğer paydaşlarla olan uyum ve iletişim önemsizdir sadece bunların  uyumu ve iletişimi önemlidir demek istemiyorum .

Ancak bu kadro aslında çekirdek kadrodur ve bunlar arasındaki uyum  lokomotif etkisi yapıp projeyi başarıya sürüklemede çok etkili olabilir.Ancak aksi bir durumda negatif yöndede o derece başarısızlığa  götürme  gücüne sahiptir.



Yukardada belirttim burada  farklı kişisel özelliklere sahip insanların bulunması güçlü  ihtimal.İnsanları kişisel özelliklerine göre  kategorilere ayırmışlar.Bununla ilgili internette bir şema gördüm çok güzel özetlenmiş onu paylaşayım.İncelemenizi  tavsiye ederim.




Benim kişisel kanaatim ideal bir ekipte bu kişisel özelliklerin tamamından kişilerin bulunması projenin başarısına pozitif katkı sağlayabilir.Tabiki bunların uyum içinde  çalışmasının sağlanmasında en önemli faktör proje yöneticisinin  bu noktadaki yönetim becerisi ve performanstır.

Proje yöneticisinin bunu yapabilmesinin yoluda   ekibindeki kimin hangi kişilik  özelliklerine sahip olduğunu  gözlemleyip analiz edebilmeli ve  buna göre bu insanları ortak bir hedefe projenin başarısı için yönlendirebilmeyi başarabilmelidir.
Proje ekibinin ortak hedefe kitlenmesi.
(www.yasarerkan.com)

Yoksa sadece işi veya kişileri yönetmekten öteye gidemez ve gerçek  proje başarısını yakalaması oldukça  zora girer.Proje yöneticisi  ekip üyeleri arasında yaşanabilecek  stresli durumlarda Stres yönetimini başarılı şekilde yürütebilmeli.Ayrıca bu çatışmalarda nasıl bir yaklaşıma sahip olması gerektiğini  hızlıca belirleyebilmeli (Çatışma yönetimine ilişkin daha önceki yazıma buradan ulaşabilirsiniz"  Proje Yönetimiminde Çatışma Yönetimi ".)

Özetle ekipde farklı kişisel özelliklerinin olması   proje yöneticisi tarafından iyi yönetilirse bir problem olmamakla birlikte pozitif bir etkisi dahi olacağını düşünüyorum.Projelerin başarısız sonuçlanmasında ekibin kişisel özellikleri dikkate alınmaksızın iyi yönetilmemesi tabiki tek neden olamaz ama bu husus bile başarısızlığa götürebilir. Bir sonraki yazımda da başarısızlık nedenlerinden bir kaçını daha irdeliyor olacağım.

Yaşar ERKAN(PMP)
Endüstri Mühendisi





Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

 

Yaşar ERKAN

Yaşar ERKAN
 
Blogger Templates