Social Icons

Pages

30 Mart 2014 Pazar

Proje Kapsam Yönetimi

Bu yazımda Proje yönetiminde ki bir diğer bilgi alanı olan Kapsam Yönetiminden bahsediyor olacağım.
Kapsam yönetimi  nedir  ? sorusu ve cevabı ile başlayalım .
Kapsam Yönetimi,  bir projenin başarıyla tamamlanabilmesi için  gerekli iş adımlarının  belirlenerek  bunların  detaylı olarak ele alındığı  ve sadece bu işlerin yapıldığına emin olmak için izlendiği süreçlerin yer aldığı  proje yönetimi bilgi alanıdır diye ifade edilebilir.

Bu bilgi alanında yer alan  süreçler şunlardır:

  • Kapsam yönetiminin planlanması(Planlama)
  • Gereksinimlerin Toplanması(Planlama)
  • Kapsamın Tanımlanması(Planlama)
  • İş Kırılım Yapısının Oluşturulması(Planlama)
  • Kapsamın Onaylanması(İzleme ve Kontrol)
  • Kapsamın Kontrolü (İzleme ve Kontrol)
Birşey dikkatinizi çeksin  yukarıda oda şu,Süreç grubu olarak sadece planlama ve izleme kontrol grubuna ait süreçlerden oluşuyor bu bilgi alanı bu aklınızın bir kenarında olsun .
Kapsamın önceden nasıl belirleneceği ,yönetileceği ve nasıl kontrol edileceğinin önceden planlanması gerekmektedir işte bu planlama Kapsam yönetim  planlamasında yapılır.

Kapsam ,projedeki işler yürütülmeye başlanmadan önce detaylı olarak belirlenmeli ve onayı alınmalıdır.Gereksinimler tüm paydaşlardan alınmalı.Projelerde kapsam dışında iş yapılmaz müşterinin hoşuna gitsin diye(Gold plating yoktur kesinlike izin verilmez unutmayın   :)  )


Ürün kapsamı ve proje kapasmaı karışabiliyor bazen  bu kavramları açıklamakda yarar var ;

Ürün kapsamı  ürünün özellikleri ve fonksiyonları
Proje kapsamı  bir ürün veya hizmetin teslimi için yapılması gereken işler aktiviteler

proje kapsamının başarı ile tamamlanması  proje yönetim planı ile  karşılaştırılarak ölçülür.

Gereksinimlerin toplanmasında paydaşlardan projenin hedeflerini  karşıulmak için  gerekli olan ihtiyaçları alınıp dokumante edilir.

Kapsamın tanımlanmasında  belirlenen gereksinimlere göre projenin kapsamı  çıkarılır.

İş kırılım yapısının(WBS) oluşturulması sürecinde ise kapsam tanımına uygun olarak iş kırılım yapsıı oluşturulur.İş kırılım yapısı planlamanın  temelini oluşturur.İş kırılım yapısının en alt bileşeni iş paketleridir..
İş kırılım yapısında her bir madde numaralandırılır buna ise hesap numaraları(code of account) denir. Projenin süre ve maliyet tahminleri bu iş paketleri ve aktivite  seviyesinde tahminlendirilir.

İş kırılım yapısı   bağımlılıkları göstermez.Projenin hiyerarsik resmidir  ve mutlaka her projede olmalıdır.

İşlerin ve iş paketleri seviyesine kadar  parçalanmasına ayrıştırma (decomposition )denir .Bunu bilmeniz önemlidir.

Kapsam Temel çizğisi:Proje kapsamı+WBS+WBS  sözlüğünden oluşur(bunuda bilmenizde çok fayda var)

Kapsamın onaylanması sponsor veya müşteri tarafından yapılır ve olmazsa olmazdır proje yönetiminde.Bu süreçte  kabul edilen teslimatlar  veya değişiklik talepleri olabilir.
Kapsamın kontrolü sürecinde kapsamdan sapmaların olup olmadığı kontrol edielir.Kapsamın kontrolü kapsam temel çizgisine göre yapılır.

Herkese bu yolda iyi çlşm

Yazılarım orjinaldir alıntı yapıyorsanız lütfen kaynak gösterin .

Yaşar ERKAN(PMP)

  

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

 

Yaşar ERKAN

Yaşar ERKAN
 
Blogger Templates