Social Icons

Pages

1 Ocak 2015 Perşembe

Proje Yönetiminde Çatışma Yönetimi



Öyle bir proje yöneticisi hayal edinki şöyle diyor etrafındakilere.

"Ben bu zamana kadar küçük ,orta ,büyük ölçekli yüzlerce hatta binlerce proje yönettim ama hiç birinde hiç ama hiç çatışma olmadı.Benim olduğum projede çatışma olmaz."

Komik geliyor değilmi kulağa.Başta ifade etmiştim hayal edin diye anca hayallerde olur bu durum zaten . 

Çağdaş yönetim anlayışında örgütlerde çatışmanın kaçınılmazlığı, bastırılması değil yönetilmesi ve örgütün gelişmesi için kullanılması anlayışı hakimdir.Proje ortamında çatışmanın olması kaçınılmazdır.Yetersiz kaynaklar ,zaman çizelgesi öncelikleri ve kişisel çalışma tarzları ,çatışma oluşturabilecek kaynaklar arasındadır.

Projede çatışmaların başarılı şekilde yönetilmesi öncelikle olarak proje yöneticisinin sorumluluğundadır. 


Proje Yöneticisinin Çatışmadaki Rolü

Proje yöneticisinin proje ekiplerini yönetmediki başarısı genellikle büyük ölçüde çatışmaları çözme kabiliyetlerine bağlıdır.Farklı proje yöneticileri farklı çatışma çözme yöntemleri kullanabilir ama aslında bu yöntemlerin herbirinin farklı durumda kullanılması en makul olanıdır. 


Çatışmaların çözümünde kullanılabilecek 5 genel teknik vardır. 

Geri çekilme /Kaçınma:Çatışma durumundan geri çekilmek ,daha iyi hazırlanmak veya başkaları tarafından çözülmesi için ertelemek.Gerektiğinde geri çekilmeyi bilmekte önemlidir.


·         En büyük kayıp çözümsüzlüktür
·         Olumsuz durumlarda eğer yapacak daha iyi bir şeyiniz yoksa sakin olmak ve çekilmek
Duyguları kontrol etmek.

 • Yatıştırma/Uyum sağlama :Ortak paydalarda buluşulmaya çalışılır.Farklılıklar yerine uzlaşma alanlarını vurgulamsk,uyum ve ilişkileri korumak için bir kişinin pozisyonunu diğerlerinin ihtiyaçlarına uyarlamak .

Ödünleşme/Uzlaşma:Çatışmanın geçici olarak kısmen çözülmesi için tüm tarafları bir ölçüde tatmin edecek çözümler aramadır. 


·         Amaçlar ve ilişki odaklı
·         Amaçlarından vazgeçebilirler, başkalarının da vazgeçmesini beklerler
·         Zaman baskısı yoksa
·         Basit çözüm veya anlaşma olamayacaksa

• Zorlama/Yönlendirme:Kendi görüşünü dayatma kabuş ettirmeye çalışma. Hızlı  bir aksiyon alınması gerekiyorsa , ortamdadeğişim beklentisi çok zayıfsa  ve tarafların kesinlikle yanıldığını düşünülüyorsa kullanılır.


·         Amaç odaklıdır
·         Zorlama yapılır
·         Güç kullanımı vardır
·         Yarışmacı

• İşbirliğinde Bulunma/Sorunu Çözme:Birden fazla bakış açısını birleştirme,işbirlikçi bir tutum ve açık diyalog gerektirir. 


·         Amaçlara ve ilişkiye büyük derecede önem verme
·         Kazan-kazan
·         Olumsuz duygular yaşanmaz
·         Fazla zaman ve enerji ister
·         Öğrenme ve gelişim talep

Çatışmalar her nekadar istenmeyen bir durum gibi görünsede başarılı  yönetilirse projelerin başarısında etkili olan bir dinamik olabilir. Çatışmaları yönetemeyen,onlardan korkarak bastırmaya çalışan ve onları projenin  amaçlarına yönlendiremeyen yöneticiler başarısız olmaya mahkûmdur.

İyi proje yöneticisi çatışmalardan  korkmaz ve hangi durumda hangi çatışma çözüm  yöntemini kullanacağını bilir .Çatışmaları projenin başarısı için bir  basamak olarak kullanır.


Yaşar ERKAN(PMP)
Endüstri Mühendisi






Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

 

Yaşar ERKAN

Yaşar ERKAN
 
Blogger Templates